Hvad er PPC annoncering?

Vi vil i dette blog indlæg fortælle dig om PPC annoncering, hvad det er, hvordan det virker og vigtigst af alt, hvad det kan gøre for din virksomhed.

Af Nicolai Munch

Hvorfor du skal tænke PPC i din digitale strategi

PPC er online markedsføring, der i stigende grad bliver indført i virksomheder, fra den lille selvstændige håndværker til store internationale virksomheder. PPC annoncer er meget mere kosteffektivt og meget mere målrettet mod sin målgruppe, sammenlignet med traditionel (offline) markedsføring.

Hvad er PPC?

PPC er en forkortelse for Pay-Per-Click (på dansk betaling pr. klik), og går kort fortalt ud på at man kun betaler hver gang nogen klikker på ens annonce. Man betaler altså for at dirigere trafik til ens side.

Der er 2 vigtige faktorer man skal forstå ved PPC:

  1.      Ved PPC betaler man kun når folk klikker på en annonce. Det betyder, at det kun koster dig penge når nogle kommer ind på din side – og ikke bare når de ser annoncen.
    PPC er derfor langt mere kosteffektivt, da man som sagt kun betaler når ens potentielle kunder integrere med ens annoncer.

  2.      Annoncerne bliver kun vist til muligt interesseret/potentielle kunder, da man benytter cookies og andre kriterier (så som interesser og tidligere søgehistorik). Det betyder altså, at hvis man f.eks. er interesseret i droner, kan man få vist annoncer der sælger droner, eller man kan få vist annoncer til en speciel model, hvis man f.eks. tidligere har søgt efter den.
    PPC er derfor også mere kosteffektivt, da man kun viser annoncer til potentielle kunder – og ikke bare alle og enhver.
    Det betyder for dig som annoncør, at du meget specifikt kan angive hvem der skal se dine reklamer og hvornår; bl.a. ved sortering af køn, alder, geografisk lokation, interesser – ja endda efter vejret eller hvordan aktiemarked er den pågældende dag.

 

Du bestemmer selv budget på din reklamer, og det kan være alt fra et par få kroner, til flere hundredetusinde kroner. PPC annoncer hjælper derfor med at skabe vækst i din virksomhed, uanset om den er lille, mellemstor eller stor.

For at lave en god PPC-annonce benytter firmaer sig ofte af online markedsførings bureauer, som har erfaring inden for PPC. For at lave en god kampagne, kræver det nemlig analyser af målgruppe, keywords m.m., som nogle online markedsførings bureauer har stor erfaring og viden indenfor. Man skal dog passe på, for nogle bureauer levere ikke samme kvalitet som andre – og uden den store erfaring inden for online markedsføring, kan man hurtigt blive forvirret i online markedsføringsjunglen. Det kan blive dyrt, at segmentere forkert.

Hvilke PPC medier findes der?

Der findes mange forskellige PPC medier, hvor Google AdWords og Facebook annoncering nok er de mest kendte.

Man kan hovedsageligt dele PPC op i 3 hovedkategorier:

  1. SEM (Search Engine Marketing) som er markedsføring på søgemaskiner som f.eks. Google. Det indebære b.la. AdWords og Google Shopping.

  2. SoMe Marketing/SMM (Social Media Marketing), er markedsføring på sociale medier, f.eks. Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat og LinkedIn.

  3. Displaynetværket, er responsive annoncer der vises på hjemmesider, YouTube og G-mail.

 

Eksempler på PPC – Søgemaskinemarkedsføring (SEM)

  • Google AdWords

Google AdWords er PPC reklamer på Google. Når du laver en søgning på Google, kommer der annoncer op, der er relateret til det man søger på.

Ens annonce bliver set i samme øjeblik som man søger efter noget på Google. Med AdWords kan man tiltrække flere kunder, nå ud til den rette målgruppe – på det rette tidspunkt samt annoncere lokalt eller globalt.

  • Bing Ads

Bing Ads (tidligere kendt som Microsoft adCenter og MSN adCenter) er et PPC netværk på søgemaskinerne Bing og Yahoo!. I august 2017 havde Bing Ads en markedsandel på 33% i USA, og i Danmark har Bing Ads en markedsandel på 8%.

Bing Ads er ofte billigere end Google AdWords, da der er færre mennesker der bruger Bing og Yahoo! frem for Google AdWords. Det betyder også at der er færre om udbuddet, og dermed mindre konkurrence, på Bing Ads, hvorfor priserne på de enkelte keywords også er billigere.

  • Google Shopping

Hvis du laver en søgning på Google, og de vurdere at du leder efter et produkt, vil de vise et udvalg af produkter, fra forskellige webshops. Dette er hvad der kaldes Google Shopping, og består i at lave annoncer, som derefter blive vist når folk søger efter keywords relateret til det du sælger.

Modsat AdWords, vises der på Shopping et produktbillede og prisen bliver automatisk sat ind.
For forbrugeren betyder det, at man hurtigt kan sammenligne priserne på produkter fra forskellige sider.

google adwords

 

Eksempler på PPC – Sociale medier (SoMe Marketing/SMM)

  • Facebook Ads

Facebook Ads er reklamer på Facebook, som du nok er stødt ind i før, hvis du altså bruger Facebook.

Hvorfor skal du så bruge Facebook Ads? Fordi der er 2 milliarder mennesker på Facebook hver måned – så du er helt sikker på at finde nogle fra din målgruppe på Facebook.
I Danmark er der over 3.476.000 månedlige brugere på Facebook, altså over 61% af befolkningen bruger det sociale medie hver måned!

Facebook er et medie der er perfekt til kommunikation med din målgruppe. Med Facebooks demografiske og geografiske data, kan du effektivt nå ud til dine kommende kunder.

1 ud af 5 minutter, som folk i USA bruger på deres mobil,
er på Facebook eller Instagram.

  • Instagram Ads

Instagram har 700 millioner månedlige aktive brugere på verdensplan. I Danmark er der 868.000 månedlige aktive brugere på Instagram. Der svare til 15% af den danske befolkning.

Instagram er eget af Facebook, hvorfor Instagram benytter de samme effektive annonceringsværktøjer som Facebook gør. Du kan opsætte, køre og spore kampagner på samme måde, som du gør på Facebook.

  • LinkedIn Ads

LinkedIn har over 500 millioner brugere på verdensplan. Her hjemme har 1,7 millioner danskere en profil på LinkedIn, hvilket svare til lige godt 30% af den danske befolkning.

LinkedIn er specielt egnet til B2B markedsføring, eller andet erhvervs relateret reklamation.

På LinkedIn kan du, foruden den almindelige PPC reklamation, også sende reklame-beskeder direkte til mulige kunders indbakke (disse mulige kunder bliver udvalgt af LinkedIn, på baggrund af førnævnte kriterier).

74% af B2B handlere researcher købsbeslutninger på LinkedIn

                                                                                       [LinkedIn]

Social Media Marketing
  • Eksempler på PPC – Displaynetværket

Displaynetværket er en markedsføringsplatform der også udbydes af Google, og som vises på andre hjemmesider. Der er over 2 millioner websites der udgiver plads på deres hjemmeside til annoncering gennem Displaynetværket. Disse websites når ud til 90% af verdens internetbrugere.
Google fungere som mellemmand mellem udbyder og annoncør.

På Displaynetværket kan du bruge målretning til at vise annoncer i særlige kontekster, til bestemte målgrupper og i særlige kontekster.
Du kan bruge simpel tekst, men du har også mulig for at lave grafiske reklamer, animationer og meget mere.

 

Hvordan virker PPC?

Pay Per Click er som sagt annoncering hvor man kun betaler per klik. Annoncer bliver vist til kunder der søger efter, eller har søgt efter, specifikke ting. Når man opsætter sine PPC annoncer, gør man det ud fra keywords, som potentielle kunder bruger, når de søger efter produkter/services som du udbyder.
Hvis man f.eks. har en webshop der sælger hårprodukter, kunne ’hårvoks’ være et keyword.

Ved f.eks. Search Engine Marketing er prisen som oftest afsat som bid-based PPC, hvilket betyder at prisen afhænger af hvilke keywords der bliver brugt i annoncen. Prisen per keyword variere, og kan koste alt fra et par øre til flere tusinde kroner. Prisen bliver justeret efter efterspørgslen på keywords, så hvis flere virksomheder byder efter ét bestemt keyword, vil prisen for det keyword naturligvis være højere end andre keywords.

Når man bruger Google AdWords bliver ens annoncer vist på søgemaskinen, når nogle søger efter det du sælger. Men man kan også justere ens AdWords kampagner, således at man byder mere på visse keywords på bestemte dage, f.eks. i weekenden.
Man kan også opsætte ens AdWords annoncer efter vejret, flyforsinkelser i en lufthavn, hvordan aktiemarkedet bevæger sig, hvor mange vare der er på lager og meget mere.

Når man bruger sociale medier, som f.eks. Facebook annoncer, kan man også meget målrettet fortælle hvem der skal se ens annoncer og hvornår. Man kan b.la. justere sine annoncekampagner efter alder, køn, geografi, interessere, og meget mere.
Man kan også benytte remarketing, hvor man viser annoncer til folk, der allerede har vist interesse for dit produkt/service, hvis de f.eks. har besøgt din hjemmeside før.

Som i kan læse, er der rigtig mange muligheder for at ramme ens målgruppe, og på det rigtige tidspunkt, ved brug af PPC annoncering. Det betyder at du højst sandsynligt får en langt bedre konvertering  sammenlignet med traditionel markedsføring, samtidig med at du betaler langt mindre pr. kunde.

Hvordan hjælper PPC din virksomhed med at skabe kunder?

PPC hjælper din virksomhed med at skabe kunder ligesom traditionel markedsføring gør det. Fordelen ved PPC er, at det er mere kosteffektivt og at man kan ramme sin målgruppe meget mere præcist.

For at få den største ROI (Return on Investment), er det vigtigt at ens annoncekampagner er opsat korrekt. Det er vigtigt at monitorere sine annoncer hele tiden, således at man er sikker på at de køre mest optimalt, og man får sin investering mange gange igen.

Er det så nok med PPC?

PPC er ikke meget værd uden en god landing page. En landing page er den side man komme ind på når man har klikket på en annonce, f.eks. en AdWords annonce eller en Facebook annonce. Hvis din landing page ligner noget bras og den ikke er særlig responsiv, vil kunderne blive skræmt væk fra din side, og du vil ikke få en konvertering. Det betyder at du har spildt dine penge på en PPC kampagne, uden at for en særlig god ROI (Return on Investment). Hvis du derimod har en landing page der sidder lige i skabet, maksimere du sandsynligheden for, at du får en konvertering.

PPC er bare en del af online markedsføring. Oftest benytter man også SEO, som er en mere organisk måde at rankere på Google på. Du har ikke nogle løbende omkostninger ved at bruge SEO, da det i teorien er gratis. Du kan læse mere om hvad SEO er, og om hvad det kan gøre for din virksomhed her.

Vil du have en analyse af din nuværende PPC situation?
Klik herunder og få tilsendt en gratis analyse.

Skal du have hjælp med at optimere din hjemmeside? 
Kontakt os i dag, for et uforpligtende tilbud.