Vi vil i dette blog indlæg fortælle dig om SEO Optimering , hvad det er og hvordan det kan hjælpe dig og din virksomhed.
Du er sikkert stødt på begrebet SEO Optimering mange gange, når du har ledt efter måder at promovere din website og webshop – og det er ikke uden grund. SEO er nemlig essentielt for din markedsføringsstrategi.
Omkring 81% af forbrugere undersøger produkter på internettet før de køber dem. Så for at du bliver fundet på nettet, når potentielle kunder søger efter dit produkt, bliver du nødt til at benytte dig af SEO Optimering.
SEO står for Search Engine Optimization (på dansk Søgemaskineoptimering), og går kort sagt ud på, at ligge højt på søgemaskiner som f.eks. Google. Så når folk søger efter dit produkt, er det din website/webshop der kommer frem som nummer 1, og ikke din(e) konkurrenter.
53% af folk der søger på nettet, vælger det første resultat der kommer frem, andet resultat får 15% af klikkene mens tredje resultat kun får 9%. Det er derfor ekstremt vigtigt, at det er din website der ligger højt, når folk søger efter dit produkt.
Når man laver en søgning på f.eks. Google, så scanner deres algoritme internettet, og prøver at finde frem til de resultater der passer bedst til det du leder efter.
Når man laver søgemaskineoptimering, prøver man at optimere ens side, således at Google prioriterer ens side over ens konkurrenter.
Der findes ikke en stor officiel guide til hvordan man laver SEO. Derimod eksisterer den viden om søgemaskineoptimering i dag, på baggrund af en masse research og forskning, som hele tiden bliver opdateret. Det kan derfor være svært for dig som virksomhedsejer at holde dig opdateret med alt indenfor SEO, hvorfor virksomheder som din ofte benytter SEO bureauer. Da disse bureauer beskæftiger sig med SEO til hverdag, er de oftest oppe på beatet og ved hvad der rør så inde for branchen, og hvordan man hele tiden kan forblive på toppen af søgemaskiner.
Du kan få et tilbud på SEO her – skræddersyet til dit behov.
Én ting der er vigtig at vide omkring SEO er, at det tager tid og kræver tålmodighed.
SEO er bare én kategori inden for online markedsføring, men SEO er også en bred kategori der dækker over mange forskellige aspekter. Faktisk er der flere hundrede faktorer, der er med til at bestemme din position på Google. For at gøre det hele lidt nemmere, deler man det ofte op i 2 kategorier, nemlig on-page og off-page:
On-page
On-page er det SEO man laver på selve ens side, det indebærer b.la.:
Et keyword er direkte oversat et ’nøgleord’, altså et ord som har en vis betydning (ift. din virksomhed, branche eller produkt). Vi kalder også disse ord for søgeord.
Når man laver research omkring ens keywords, leder man efter de ord der er associeret med det eller de produkter man sælger. Man leder efter eventuelle ord som ens kunder kunne finde på at søge efter.
Når man så har fundet sine keywords, skal man have dem implementeret på ens hjemmeside, her snakker man b.la. om at skrive SEO-venlige tekster, som altså er tekster der indeholder dine søgeord.
Teknisk SEO handler om de tekniske justeringer du kan lave på din side, som er med til at give din hjemmeside en højere SEO-score, og dermed hjælpe dig til at få en højere placering. Teknisk SEO, omhandler b.la. optimering af URL så de er SEO-venlige, optimering af din hjemmesides hastighed (load-time) herunder billede og JavaScript kompromittering, billede beskrivelser (image alt tekster), HTML størrelse og meget mere.
Sikkerheden på din hjemmeside har stor betydning, både på din SEO-score men også for dine kunders skyld (sågar din egen). Det er en af de meget få ting som Google offentlig har sagt noget om, nemlig at det har direkte indflydelse på din SEO-score.
En af de vigtigste parametre indenfor sikkerhed på din hjemmeside er benyttelse af HTTPS/SSL, som er kryptering af den information (herunder kreditkort oplysninger og kodeord) der bliver sendt til og fra din hjemmeside. Google har endda annonceret, at deres browser (Google Chrome, som har en markedsandel på 59,6%) vil markere sider som ikke benytter HTTPS/SSL som ”Ikke sikker”, gældende fra oktober 2017.
Anvendelse af HTTPS/SSL er også et klart signal til dine kunder om, at du tager deres sikkerhed seriøst.
For at analysere udkommet af ens SEO og ens kunders adfærd på sin hjemmeside, benytter man flere forskellige værktøjer. Disse værktøjer får en kode installeret on-page på sin hjemmeside, hvorefter man kan holde øje med udviklingen gennem tredjeparts analyse værktøjer.
Off-page
Off-page er det man laver uden for en side, det indebærer b.la.:
Linkbuilding er når andre sider linker til ens side. Linkbuilding er en af de væsentligste faktorer når vi snakker om SEO, og er noget af det Google lægger meget stor vægt på. Når andre sider linker til ens side, viser det nemlig at ens side har kvalitet, siden andre vælger at linke til den.
Hjemmesider får også tildelt en såkaldt domain authority, som viser hvor troværdige hjemmesider er. Jo højere en domain authority en side har der linker til din side, jo bedre er det.
F.eks. vil DR.dk have en langt større domain authority end Bentes Blomster Blog, da DR er mere kendt. Det har også noget at sige, hvilken domain authority en side har der linker til dig.
Jo højere, jo bedre.
Brugen af sociale medier er noget virksomheder virkelige har taget til sig, i løbet af de sidste par år. Det er en nem måde at opretholde en social profil, og komme i kontakt med sine kunder på. Det er samtidig en god måde at vise man er aktiv på. Man kan også reklamere på sociale medier, hvilket er noget rigtige mange virksomheder har succes med.
Plus, så hjælper det jo også med din linkbuilding.
Man kan få registret sin virksomhed på Google, hvilket naturligvis også hjælper på sin SEO-score. Samtidig får man også en lille boks ude i siden af Google, når folk søger efter din virksomhed eller noget der relatere sig dertil. Denne ”boks” vil indeholde nogle informationer om din virksomhed, b.la. kontaktinformation, åbningstider, link til din hjemmeside samt anmeldelser m.m.
Inden for online markedsføring kan man benytter mange forskellige strategier. Som sagt er SEO kun én del af en digital marketing strategi, hvorfor SEO ikke er den eneste løsning på af få kunder på internettet. SEO er en af de mest kost effektive løsninger og fremtidssikret, dog ser man tit, at virksomheder benyttere flere marketing strategier, b.la. PPC.
Du kan læse mere om PPC her.
PPC (Pay Per Click) er markedsføring på internettet, hvor man ”betaler per klik”. PPC er kort sagt annoncer man bruger til at reklamere for sin virksomhed på internettet.
Både Google AdWords og Facebook annoncering er PPC-baseret. Alle annoncer du ser på sociale medier er også PPC-baseret.
PPC er godt, fordi det er kost effektivt og man kan ramme sin målgruppe meget præcist. Metoden bliver tit benyttet sammen med SEO, og sammen udgør de en betydningsfuld del af ens online markedsføring strategi.
Vil du have en analyse af din nuværende SEO situation?
Klik herunder og få tilsendt en gratis analyse.
Skal du have hjælp med at optimere din hjemmeside?
Kontakt os i dag, for et uforpligtende tilbud.